De mens achter de werknemer

Het werk dat mensen doen, speelt een voorname rol in hun leven. Iedere werkdag zet de werkende man of vrouw de wekker om iets nuttigs te doen. Ze leveren een dienst, maken een product of dragen op een andere manier bij aan een florerende samenleving. Een tevreden werknemer is vaak een tevreden mens, en een tevreden mens is een productieve werknemer. Genoeg reden dus voor werkgevers om in hun werknemers te investeren. Niet alleen in hun gedaante als werknemer, maar ook in de mens die achter de werknemer schuilt. De twee bestaan immers niet los van elkaar. Louis van Gaal noemt dit het Totale Mens-principe. In deze blog geef ik tips aan werkgevers over hoe je dit principe toepast.

Toon interesse in de levens van je werknemers

Praat niet alleen met werknemers over targets, cijfers en kwartaalverslagen. Vraag ook eens hoe het thuis gaat. Hoe het weekend was. Of er nog iets op tv was gisterenavond. Hoe het met de kinderen gaat. Het maakt niet uit waarnaar je informeert, als het maar niet over werk gaat. Gemiddeld spenderen werknemer en werkgever acht uur samen op kantoor. Uit talloze onderzoeken blijkt echter dat mensen maximaal zes uur per dag productief kunnen zijn. Vraag eens een paar van je werknemers mee voor een wandeling in het bos. Onbewust is het brein nog steeds de indrukken van de hele dag aan het verwerken. Even helemaal niets werkgerelateerds doen betekent dan ook niet dat je niet nuttig bezig bent.  Het is zonder twijfel beter dan urenlang geforceerd naar een beeldscherm te blijven turen.

Teambuilding

Ook kun je als werkgever investeren in de relatie tussen je werknemers onderling. Een team dat goed op elkaar ingespeeld is en waarin collega's elkaar iets gunnen, functioneert beter dan een werkomgeving waar ellebogenwerk aan de orde van de dag is. Je zou bijvoorbeeld af en toe een dag kunnen wijden aan Teambuilding. Er zijn legio mogelijkheden. Op fundustry.nl kun je bijvoorbeeld een escaperoom boeken, maar ook een Moorddiner of een potje Archery Tag. Het zijn stuk voor stuk originele activiteiten die zowel jonge als oudere werknemers kunnen waarderen. Uiteindelijk komt het erop neer dat werknemers beter functioneren als ze zich niet alleen als werknemer maar ook als mens gewaardeerd voelen. Dit wordt door Louis van Gaal het 'Totale Mens'-principe genoemd. En we weten allemaal wat deze topcoach op het WK van 2014 met een beperkte selectie heeft bereikt. Als werkgever kun je ervoor zorgen dat het totaal meer is dan slechts de som der delen!