Hoe is vitaliteitscoaching opgebouwd?

Heb je je weleens afgevraagd hoe vitaliteitscoaching eigenlijk is opgebouwd? We leggen het graag aan je uit. Dit is namelijk aan de hand van de vitaliteitspiramide van Albert Sonneveld. Hieronder behandelen we de onderdelen van die piramide in willekeurige volgorde.

Voeding

Hetgeen je eet heeft invloed op je gezondheid, zowel fysiek als mentaal. Goed eten is echter voor iedereen anders. Je hoeft heus niet altijd louter groenten te eten wanneer je dat niet prettig vindt, maar de sleutel tot gezonde voeding is balans tussen je behoeften en hetgeen je lekker vindt.

Beweging

Honderden jaren geleden moesten we nog jagen en verzamelen om voldoende eten en drinken te vinden. Nu halen we dat bij de supermarkt en zitten we gemiddeld het grootste deel van de dag stil. Ons lichaam en ook onze geest is gebaat bij beweging, minimaal een halfuurtje per dag.

Herstelmomenten

Zowel je lichaam als geest heeft soms even tijd en ruimte nodig om bij te komen. Dit is belangrijk voor een veelvoud aan verschillende disciplines, sporten, carrières en levensstijlen. Inspanning vergt rust, anders haal je er minder uit en is het op termijn niet houdbaar.

Positief denken

Het klinkt gemakkelijk, maar in de praktijk is het dat lang niet altijd. Positief denken draagt echter veel bij aan een vitaal leven!

Relaties

Veel mensen geven op late leeftijd aan dat het mooiste aan het leven was dat zij het met anderen konden delen. Relaties, vanuit liefde of anderzijds, vormen dan ook een hoeksteen voor een vitaal leven.

Zingeving

Tot slot is de zin van het leven misschien wel het belangrijkste onderdeel uit de piramide. Waar sta je ’s ochtends graag voor op? Zijn het je kinderen waar je het allemaal voor doet, of die wereldreis waar je van droomt?

Zo dus!

We hopen dat je nu begrijpt op basis van welke onderdelen vitaliteitscoaching is opgebouwd!

Geef een reactie