Je personeel in het zonnetje zetten

Onze collega’s die op ons callcenter werken, zijn keien. Het is heel wat een hele dag aan de telefoon te zitten en continu zo goed mogelijk antwoorden te geven op allerlei vragen en daarbij het gesprek zo kort mogelijk te houden. Natuurlijk kan dit laatste niet altijd, want er zitten altijd wel speciale gevallen bij waarbij het nu eenmaal langer duurt voordat de klant tevreden is. Ook komt het soms voor dat er een incident is, waar direct op ingespeeld moet kunnen worden. Dan moet er een probleem opgelost worden en bellen er ineens veel meer klanten. Wij vonden daarom dat we deze keien in het zonnetje mochten zetten. Zij hebben immers het meeste contact met de klanten, dus zijn ze erg belangrijk voor ons bedrijf. Hoe zij service verlenen, heeft invloed op de waardering van ons bedrijf. We wilden hen iets geven waarmee we lieten zien hoezeer we hen waarderen.

Het echte cadeau

We besloten ze een uitje te geven waarbij even niet geteambuild hoefde te worden, maar waarbij het om genieten zou gaan. We gaven ze een bezoekje aan een musical cadeau en van tevoren zouden ze met elkaar uiteten gaan. Daarbij lieten we ook voor iedereen een Tshirt bedrukken met daarop de tekst: ik ben keigoed. Ze waren helemaal verrast dat ze zo in het zonnetje gezet werden en sommigen lieten zelfs een traantje. Waardering uiten is misschien wel het beste cadeau wat je iemand kan geven. Maar dit tonen met een attentie, betekent dat je ook moeite hebt gedaan iemand blij te maken. Je hebt nagedacht over die persoon of groep en je afgevraagd waar je hem/haar/hen aangenaam mee kan verrassen. Dat is de werkelijke gift: de interesse die je hebt getoond en de moeite die je voor iemand hebt gedaan. Het cadeau zelf is slechts het resultaat daarvan: het symbool van het geven.

Aanrader

Ze hadden een waanzinnige avond gehad. Uiteraard hadden ze allemaal het T-shirt aangetrokken dat we hadden gegeven en hebben in het theater een foto van de groep laten maken. De musical was erg de moeite waard geweest en daarna hebben ze nog wat met elkaar gedronken. We zagen allemaal blije gezichten toen we het callcenter bezochten om te vragen hoe het was geweest. En dat gaf ons uiteraard weer een goed gevoel! Het was fijn om te merken dat het hen echt goed had gedaan en dat ze hebben genoten van een mooie avond. Onze missie was dus geslaagd. Ik kan alleen maar zeggen dat het aan te raden is het personeel eens in het zonnetje te zetten!