Junk food, maar dan gezond!

Veel mensen eten regelmatig junk food en beseffen niet dat dit veel nadelige effecten heeft op de gezondheid. Merk je dat je zelf ook veel trek hebt in vette happen en lekkere burgers? Gelukkig zijn er tegenwoordig veel gezonde vervangers waardoor je toch het gevoel hebt een cheat meal te eten zonder dat dit net zo slecht is. In dit artikel delen we een aantal lekkere, gezondere alternatieven!

Zelf koken

Allereerst is het belangrijk om te weten dat zelf koken altijd gezonder is dan buiten eten. Je bepaalt zelf de hoeveelheid vetten en suikers die je gebruikt in een maaltijd. Ook bepaal je hoe je iets voorbereid. Zo hoef je lang niet altijd een frituur te gebruiken en kun je ook genieten van een lekker bordje friet uit de oven.

Heb je trek in een kapsalon? Bereid dit voor met kip en verse groenten. Maak je eigen saus en giet dit met mate over de kapsalon. Ook kun je zelf pizza’s bakken. Je kunt een pizzabodem zelf maken, maar je kunt ook kant en klare pizzabodems in de supermarkt kopen. Heb je trek in friet? Kies voor koolhydraatarme friet! Hier zitten 30% minder koolhydraten en calorieën in wat dit een perfecte vervanger maakt voor friet uit een frituur.

Vervangers

Houd je niet van koken? Kies dan voor gezondere opties op een menukaart. Tegenwoordig kun je op veel plekken kiezen voor friet uit de oven of zoete aardappelfriet. Ook is het belangrijk dat je minder saus gebruikt wat de maaltijd een stuk minder slecht maakt. Kies voor een steakhouse in plaats van een junk food restaurant. Hier wordt vers vlees gebruikt en het wordt gezonder voorbereid. Probeer ook tijdens een cheat meal geen suikers te drinken. Kies voor water of water met een smaakje. Zo beperk je de suikerinname tijdens het eten van een vette hap.