Online marketing vs. traditionele marketing

E-commerce groeit nog steeds. Maar om te zeggen dat het nog in opkomst is, is niet het geval. E-commerce is in veel sectoren de norm geworden. Met de grote rol van E-commerce komt tevens de grote rol van online marketing. Maar hoe verschilt online marketing van traditionele marketing? En wat zijn de verschillen, voordelen en/of nadelen? Je leest het in deze blog.

Wat is traditionele marketing?

Onder traditionele marketing verstaan we promotie uitingen zoals flyers, advertenties in de krant, radio of op tv. Deze advertenties worden nog steeds ingezet, echter wordt er vandaag de dag veelal tevens verwezen naar de website van een bedrijf.

Wat is online marketing?

Online marketing zijn de online promotie uitingen. Dit omvat alle advertenties online. Dus zowel advertenties in de zoekmachine resultaten, hierbij kun je denken aan Google Shopping en Google Search advertenties als advertenties op Social Media. Daarnaast betreft dit Google Display Network advertenties en videoadvertenties op bijvoorbeeld Youtube. Naast alle advertenties valt het optimaliseren van een website en deze laten scoren in de organische zoekresultaten ook onder online marketing. Deze twee disciplines noemen we SEA (Search Engine Advertising) en SEO (Search Engine Optimization). 

Wanneer zet je marketing in?

Traditionele marketing wordt veelal gebruikt om naamsbekendheid te genereren. Hoewel dit bij online marketing ook kan, is dit slechts een deel van de doeleinden waarvoor je online marketing kunt inzetten. Advertenties via online marketing zijn veelal veel meer conversiegericht. Daarnaast heb je online toegang tot zeer veel data, waarmee je je advertentiecampagnes kan optimaliseren of zelfs richting op een kleine niche. Hierdoor worden, in tegenstelling tot tv-campagnes, je advertenties enkel getoond aan personen uit een bepaalde leeftijdscategorie of affiniteitsgroep. Hierdoor kun je veel een veel relevantere doelgroep bereiken.

Waar voor een webshop online marketing veelal het meest voor de hand ligt kan een multi channel campagne met zowel online als traditionele marketing juist zeer effectief zijn. Wanneer je de grote massa wilt bereiken leent bijvoorbeeld een tv-reclame zich erg goed. Deze kun je dan bijvoorbeeld ondersteunen met een advertentiecampagne op de belangrijkste zoekwoorden.

Geef een reactie