ergonomische stoel bureau

Rugklachten voorkomen

Als jij, net als talloze andere mensen, dagelijks voor je werk de hele tijd op een stoel zit, dan is het belangrijk dat je een goed postuur aanneemt. Dag in dag uit in een zittende positie doorbrengen geeft een verhoogd risico op chronische pijn en neuromusculaire aandoeningen. Uiteraard wil je dit voor zover mogelijk voorkomen. Om dit succesvol te doen moet je dagelijks bewust zijn van jouw lichaamshouding.

Oefen een goed postuur

Ideaal gezien zit je continu in een positie die zo normaal mogelijk is. Dit houdt in de regel in dat de gehele ruggengraat waterpas moet staan. Iedereen glijdt van nature een beetje af in de stoel, of buigt iets voorover. Het kan lastig zijn om jezelf de hele tijd te corrigeren. Het is dan ook beter om jouw bureau zo in te richten dat de goede houding een natuurlijke houding is. Bevestig jouw monitor aan een monitor arm zodat deze altijd goed recht tegenover jouw ogen staat. Continu scheef moeten kijken levert later gegarandeerd nekklachten op. Zorg voor een stoel waarbij je de voeten plat op de grond kan zetten. Hou de schouders naar achteren en zit met je rug recht tegen de stoel aan.

Gebruik de juiste stoel

Het is echt cruciaal om een goede stoel te hebben. Een standaard, goedkope bureaustoel is vaak helemaal niet geschikt om acht uur per dag op te zitten. Een goede stoel is de grootste factor van een goed postuur. Zeker een slechte stoel maakt het al gauw onmogelijk om een goed postuur te onderhouden. Vraag bij jouw bedrijf aan of er een mogelijkheid voor een ergonomisch verantwoorde stoel is. Deze zijn speciaal gemaakt om zeer langdurig in plaats te nemen. Waarschijnlijk werkt het bedrijf zonder meer mee. Volgens de arbowet is een werkgever ook verplicht om de noodzakelijke ergonomische hulpmiddelen beschikbaar te stellen. Misschien is het goed om de werkgever hier nog even op te wijzen.

Neem pauzes om de benen te strekken

Mensen hebben nou eenmaal beweging nodig om gezond te blijven. In principe is er dertig minuten fysieke inspanning per dag nodig om gezond te blijven. Met een drukke baan kom je daar niet altijd aan toe. Spieren hebben baat bij oefening, maar ook de bloedsomloop wordt beïnvloedt door de mate van beweging. Het is zeer aangeraden om elke dertig minuten een minuutje op te staan en rond te lopen. In extreme gevallen kunnen bloedproppen ontstaan wanneer er niet voldoende bewogen wordt. We zijn allemaal zelf verantwoordelijk voor onze gezondheid, dus vat het alsjeblieft niet licht op. Later zal je jezelf erg dankbaar zijn.

Geef een reactie